Tikkurilan Judokat Strategiapäivät Sannainen 3.-4.3.2012
5.3.2012
Tikkurilan Judokat hioi strategiaansa vuosille 2013-2020
Porvoon Sannainen ja sen kartanomiljöö tarjosi mielekkään ympäristön seuran strategiapäiville. Oli aika päivittää seuratoiminnan strategia vuosille 2013-2020.
Seuran hallituksen jäsenet, työntekijät sekä muutama seuran vaikuttaja olivat kokoontuneet seuran yhteisen tulevaisuuden puolesta. Strategian tekeminen on erittäin tärkeä asia koko seuralle. Se luo suuret suuntaviivat pitkälle ajanjaksolle ja auttaa seuratoimijoita tekemään asioita yhteisen toimintalinjan mukaisesti.
Judoliiton strategia ohjaa seuran strategiaa
Marita Kokkonen kävi lävitse Judoliiton strategian ja vision alkaen vuodesta 2013. Visio on saavuttaa olympiakultamitali. Keinoja, kuinka siihen päästään, ovat mm. ammattimainen seuratyö sekä valmennuksen ja koulutuksen tason nostaminen. Seurojen toimijoiden sitoutuminen Judoliiton strategiaan on ensiarvoisen tärkeää. Jatkuva vuorovaikutus liiton ja seurojen välillä on onnistumisen edellytys. ”Kaikilla on mahdollisuus voittaa olympiakultamitali, kun annamme siihen mahdollisuuden”, vakuutti Marita.
Edellinen strategia on toteutunut hyvin
Varapuheenjohtaja Erkki Kokkosen johdolla käytiin Tikkurilan Judokoiden kauden 2005-2012 strategia lävitse ja poimittiin pienryhmissä dokumentista onnistumisia sekä haasteita. Kartoitettiin millaiset asiat ovat nousseet eniten esille menneen kahdeksan vuoden aikana. Todettiin myös mitkä hankkeet ovat toteutuneet hyvin. ”Näitä asioita löytyi erittäin monta, josta olen iloinen”, totesi Erkki.
Vuosien 2013-2020 painopistealueita
Strategiapäivillä löydettiin seuraavien vuosien painopistealueita seuraavasti: nuorten toiminnan edistäminen, koulutus, valmennus ja huippu-urheilu, judon imagon ja esikuvien esille nostaminen, vanhempien aktiivisempi mukaanotto toimintaan, seuran omien tapahtumien laadukkuus ja tilakysymykset sekä viestinnän ja markkinoinnin parantaminen.
Strategiatöitä tehtiin pienryhmissä
Muutamat hallituksen jäsenet olivat tehneet hyvät alustukset käsiteltyihin aihealueisiin ja niiden jälkeen strategiatyöryhmä jaettiin pienryhmiin pohtimaan aiheita yksityiskohtaisella tasolla. Pääaiheita olivat tilakysymykset, valmentaminen, jäsenmäärän kasvu, tapahtumien järjestäminen sekä harrastetoiminnan kehittäminen. Jarkko Heinonen oli tehnyt pikkutarkan analyysin kilpailijoiden ja jäsenmäärän kasvattamisen seurauksista. Tämä aiheutti runsasta keskustelua. Keskustelu jatkuu varmasti edelleen strategiatyön edetessä.
Strategiatyön jatkosta sovittiin
Strategiatyö ei valmistunut vielä Sannaisten strategiapäivillä, vaan se jatkuu aina marraskuuhun, seuran Syyskokoukseen asti. Sen seurauksena perustettiin työryhmä, joka kokoontuu säännöllisesti pohtimaan seuran tulevaisuutta. Työryhmään valittiin Kati Kajander, Matti Ahvenainen, Paula Toroi, Jari Nurmi ja Jouni Korkka.
Kuvat ja teksti: Jari Nurmi
Referenssi: Strategia 2005-2012